لطفا منتظر بمانید ...

  • تهران، خیابان انقلاب ، پل چوبی ، خیابان گرامی (اسکویی) نبش کوچه خلیلی پلاک 6

  • تلفن :77636364-021

  • support@ghabiran.com

انواع روش های چیدمان تابلو

چیدمان تابلو در طراحی دکوراسیون منزل، محل کار و یا هر مکان دیگر حائز اهمیت است. چیدمان بایستی بر اساس معیارهای مختلفی صورت می پذیرد. لذا بایستی به موارد کلیدی آن توجه شود. چیدمان تابلو در هر مکانی، انواع مختلفی دارد. در ضمن انواع قاب و فریم موجود در بازار نیز برای کاربری فضاهای مختلفی طراحی شده اند. بهتر است قبل از خرید هر تابلو ملاک بر این باشد که آیا با دکور موجود در فضای مورد نظر همخوانی دارد. در ادامه این مقاله که توسط تیم قاب ایران تهیه شده، به بررسی انواع چیدمان تابلو می پردازیم.

 

روش های چیدمان تابلو

همان طور که ذکر شد چیدمان تابلو در هر مکانی متفاوت است. لذا بایستی ابتدا مکان مورد نظر را بررسی کنیم. همچنین تابلو مورد نظر و دکور موجود در فضای مورد نظر حائز اهمیت بوده و بایستی به آن توجه شود. اغلب در فضای منزل چیدمان تابلو به صورت شبکه ای، تکی، روی قفسه و تکیه به دیوار انجام می شود. برخی از روش های چیدمان تابلو در فضاهای مختلف عبارتند از:

  • چیدمان خطی
  • چیدمان شبکه ای
  • چیدمان خوشه ای
  • چیدمان به سبک سالنی
  • چیدن تابلو روی قفسه
  • تکیه تابلو به دیوار
  • چیدمان تابلو به سبک تکی

هر نوع چیدمان بسته به فضای مورد نظر انجام می شود. برای مثال در فضای محدود بهتر است از چیدمان تابلو به سبک تکی استفاده شود و فضای اتاق چندان شلوغ نباشد. اغلب در فضاهای محدود و کوچک موجود، چیدمان های شلوغ مانند چیدمان شبکه ای باعث حس ناخوشایندی می شود. فضاهای اداری و اتاق جلسات نیز گزینه خوبی برای چیدمان خطی هستند. در صورتی که چیدمان خطی با دیزاین مدرن ترکیب شود گزینه مطلوبی برای اتاق جلسات خواهد بود. توصیه می شود برای چیدمان تابلو، تصویر مورد نظر و فریم تابلو نیز بر اساس دکور موجود در فضای مورد نظر باشد.

 

نحوه چیدمان تابلو به صورت خطی

چیدمان خطی تابلو یکی از گزینه های جذاب برای اتاق جلسات و یا اتاق شخصی است. این چیدمان تاکید بر نظم دارد. به عبارتی تابلوها به صورت مرتب و در یک راستا در جهت افقی یا عمودی قرار می گیرند. نکته جالب تر آن است که لزومی به یک اندازه بودن تابلو ها ندارد. از طرفی در صورتی که تابلوها یک اندازه نباشند، جذابیت بیشتری به اتاق خواهد داد. توصیه می شود در خصوص چیدمان خطی از سایزهای کوچک تر استفاده شود. چرا که تابلو های بزرگ، فضا را محدود تر جلوه می دهند.

 

 

 

همان طور که ذکر شد، در چیدمان خطی تابلو ها به دو صورت افقی و عمودی روی دیوار قرار می گیرند. برای تشخیص اینکه کدام مدل چیدمان بهتر است بایستی به سایز دیوار توجه کنید. در صورتی که دیوار بزرگی را برای تابلو ها انتخاب کردید، بهتر است به صورت افقی چیدمان خطی را انجام دهید. در صورتی که دیوار کوچکی برای چیدمان خطی در نظر دارید بهتر است از روش عمودی استفاده کنید. هر دو مدل چیدمان تابلو جذاب هستند و جلوه زیبایی به محیط مورد نظر می دهند.

 

چیدمان شبکه ای تابلو

در چیدمان شبکه ای تابلو، تابلو ها به صورت یک شبکه منظم در کنار هم قرار می گیرند. در این نوع چیدمان نیز بایستی به نظم توجه داشته باشید. چیدمان شبکه ای اغلب جای مشخصی در مرکز دیوار دارد. توصیه می شود در صورتی از چیدمان شبکه ای استفاده شود که تعداد تابلو ها زیاد باشد. در ضمن اغلب چیدمان شبکه ای با تابلو هایی با اندازه یکسان انجام می شود. در ین نوع چیدمان می توان تعداد تابلو ها را با توجه به توازن، کم یا زیاد کرد. در ضمن چیدمان شبکه ای روی دیوار بزرگ و کوچک قابل اجرا می باشد.

 

 

چیدمان شبکه ای یکی از جذاب ترین گزینه ها به شمار می رود. از طرفی این نوع چیدمان تابلو دارای معایبی می باشد. یکی از بزرگ ترین معایب چیدمان شبکه ای لزوم تعداد حداقل تابلو با توجه به سایز دیوار است. به عبارتی بایستی توجه داشته باشید که تعداد تابلو ها میزان مورد نظر را پوشش دهد.از طرفی دیگر بایستی توجه داشته باشید که تمام تابلو ها به صورت منظم در ستون مورد نظر قرار گیرند.

 

چیدمان خوشه ای تابلو

چیدمان خوشه ای در کنار برخورداری از نظم خود، نیازی به تقارن ندارد. لذا می توان راحت تر نسبت به چیدمان تابلو اقدام کرد. توصیه می شود از این روش برای دیوارهای بزرگ استفاده شود. چرا که گستردگی نسبی چیدمان در فضای گسترده، زیبا تر جلوه می کند. چیدمان خوشه ای بر خلاف چیدمان خطی و شبکه ای جلوه مینیمال تری دارد. همچنین با توجه به تصویر و فریم تابلو می توان از این چیدمان برای فضای اداری و اتاق نشیمن با طرح کلاسیک هم استفاده کرد. یکی از مهمترین مزایای این روش عدم الزام یک اندازه بودن تابلو ها می باشد.

 

 

در صورت عدم هم اندازه بودن تابلو ها و عدم تقارن آن ها می توان جلوه زیبایی را در فضای مورد نظر ایجاد کرد. در چیدمان خوشه ای در صورتی که تابلو های جدید نیز به آن افزوده شوند، ساختار کلی به هم نمی ریزد. این ویژگی شاید بزرگ ترین مزیت چیدمان خوشه ای باشد. چرا که در اغلب چیدمان های منظم و متقارن این امکان وجود ندارد. توجه داشته باشید که استفاده از کل دیوار و یا قسمتی از آن برای این روش بستگی به اندازه دیوار دارد. در صورتی که اندازه دیوار کوچک باشد می توان از کل فضای دیوار برای تابلو ها استفاده کرد. تنها نکته مهم در خصوص چیدمان خوشه ای، رعایت فاصله بین تابلو ها می باشد. به عبارتی در صورتی که فاصله بین تابلو ها با دقت انتخاب شود، جلوه زیبا تری خواهد داشت.

 

چیدمان تابلو به سبک سالن

سبک سالنی یکی از محبوب ترین انواع چیدمان تابلو می باشد. در این سبک تعداد تابلو های زیاد سطح دیوار را می پوشانند. به عبارتی برای استفاده از سبک سالنی برای چیدمان تابلو، بایستی تعداد زیادی تابلو در نظر گرفته شود. در سبک سالنی دیوار بسیار چشمگیر می شود. از طرفی نیز این چیدمان برای تابلو هایی با سایز های متفاوت گزینه خوبی محصوب می شود. برای سبک سالنی اغلب دیوار های بزرگ تر انتخاب می شوند تا بتوان تعداد تابلو زیاد روی آن نصب کرد. سبک سالنی برای دکوراسیون کلاسیک نیز یکی از بهترین گزینه ها محصوب می شود. اجرای سبک سالنی باعث می شود تا فرد احساس کند فضا کوچک تر شده است. از این رو اجرای این سبک در فضای محدود چندان توصیه نمی شود.

 

 

استفاده از سبک سالنی در فضا هایی با سقف بلند رایج تر است. از آن جایی که فضا محدود تر جلوه می کند، وجود سقف بلند می تواند فضا را دل باز تر جلوه دهد. ترکیب چیدمان سالنی در کنار مبلمان مناسب بسیار جذاب است. توصیه می شود قبل از انجام چیدمان تابلو، چیدمان مبلمان صورت پذیرد. چرا که ممکن است در محسابات مشکلی رخ دهد. شایان ذکر است که چیدمان سالنی در اصل از سبک چیدمان تابلو های نقاشی در موزه لوور الهام گرفته است. در این موزه نیز نکات ذکر شده رعایت شده و جلوه زیبایی به این موزه داده است.

 

چیدمان تابلو روی قفسه

قفسه ها همیشه می توانند در هر فضایی جلوه زیبا خلق کنند. البته این نکته زمانی صدق می کند که قفسه مناسب را انتخاب کنید. در روش چیدمان روی قفسه، تابلو ها به دیوار نصب نمی شوند. لذا روی قفسه های از پیش نصب شده قرار می گیرند. این سبک کمی کلاسیک تر به نظر می رسد. اما می توان از آن برای دکور مدرن نیز به بهترین شکل استفاده کرد. حسن بزرگ این سبک امکان جا به جایی و تغییر تابلو ها به آسان ترین شکل ممکن است. در صورتی که تمایل به جا به جایی و یا تغییر زود هنگام تابلو دارید، از این سبک استفاده نمایید. در چیدمان تابلو روی قفسه می توان برخی تابلو های کوچک را جلوی تابلو های بزرگ قرار داد به گونه ای که تابلو بزرگ دیده شود. از طرفی دیگر در این سبک آسیبی به دیوار ها وارد نمی شود.

 

 

در صورت استفاده از سبک چیدمان روی قفسه، لزومی به توجه به اندازه دیوار نیست. لذا بایستی اندازه قفسه ها با اندازه تابلو ها همخوانی داشته باشد. به عبارتی این سبک برای فضا های محدود نیز گزینه جذابی به شمار می رود. در این سبک انعطاف بالایی وجود دارد. همان طور که ذکر شد می توان به آسانی تابلو ها را تغییر داد. نوع قفسه موجود برای چیدمان تابلو نیز بسیار حائز اهمیت است و بایستی تابلو ها با جلوه قفسه همخوانی داشته باشند. در این صورت جلوه بسیار زیبا تری را مشاهده خواهید کرد. لازم به ذکر است که محدودیت خاصی در این روش وجود ندارد و یکی از ساده ترین روش های چیدمان تابلو به شمار می رود.

سخن پایانی

 

نصب تابلو در هر فضایی با توجه به المان های موجود صورت می پذیرد. نمونه های ذکر شده برای تمامی انواع فضا ها قابل استفاده هستند. به عبارتی برای یک از فضا هایی که ممکن است مورد نظر باشند نمونه ای ذکر شده است. برای انتخاب بهترین سبک چیدمان تابلو، توجه به اندازه فضای مورد نظر و دیواری که انتخاب کرده اید بسیار حائز اهمیت می باشد. مجموعه قاب ایران همواره در تلاش است تا لبخند رضایت را بر لب مشتریان عزیز بنشاند.

انصراف از نظر