لطفا منتظر بمانید ...

  • تهران، خیابان انقلاب ، پل چوبی ، خیابان گرامی (اسکویی) نبش کوچه خلیلی پلاک 6

  • تلفن :77636364-021

  • support@ghabiran.com

چگونه یک قاب مناسب برای آثار هنری خود انتخاب کنیم؟ (قسمت اول)

 

 

مقدمه

 

در مطلب گذشته موارد بسیاری را درباره چگونگی انتخاب قاب و تناسب عوامل مختلف بین آثار هنری، محیط و قاب بحث کردیم. در ادامه همان بحث ضمن یادآوری برخی نکات به موارد مهم دیگری اشاره می کنیم. با نوآوران قابیران همراه باشید.

 

 

قاب کردن یا قاب نکردن؟

 

قابسازی به خودی خود یک هنر است و انتخاب قاب مناسب می تواند زیبایی اثر هنری را دو چندان کند، در حالی که قابسازی بد ممکن است به یک خرابی تبدیل شود. جدا از ویژگی های زیبایی شناسی یک مدل قاب، هنگام انتخاب مدل قاب مناسب، بسیاری از عوامل دیگر وجود دارد، مانند عوامل محیطی که ممکن است در طولانی مدت اثر هنری شما را تحت تأثیر قرار دهد. در حالی که سلیقه و ذهنیت شخصی شما در انتخاب مدل قاب نقش دارد، اما در اینجا چند ملاحظه اساسی را قبل از شروع کار با شما در میان می گذاریم!

 

 

 

 

رنگ، مواد و سبک

 

از آنجایی که امروزه قاب ها سبک های بسیار متنوعی دارند، عملاً انتخاب ها گیج کننده، پیچیده و بی پایان است. با این حال ، باید به خاطر داشت که آثار هنری و قاب آن ها همیشه در کنار هم مشاهده می شوند و بنابراین باید قابل ستایش باشند. در صورت انتخاب نادرست مدل قاب، احتمالاً می تواند باعث شود اثر هنری در آن به چشم نیاید یا آن طور که شایسته آن است دیده نشود.

در حالی که مهم است قابی را انتخاب کنید که نسبت به اثر هنری شما کمتر به چشم بیاید، برخی معتقدند باید از انتخاب قاب هایی که به لحاظ رنگی به آثار هنری شباهت دارند و یا از نظر طرح بسیار شلوغ هستند، اجتناب کرد. توجه داشته باشید که چگونه یک قاب می تواند اثرهنری را بطور موثر نمایش دهد. به عنوان مثال با ایجاد یک تقابل متعادل بین یک قاب تیره روی یک نقاشی روشن، به تقویت و تنظیم اثر هنری نسبت به هر چیز دیگری در اتاق کمک می کند.

 

 

برای آثار چاپی

 

به دلیل قابلیت دسترسی و قیمت مناسب، تصاویر چاپی آثاری فوق العاده محبوب هستند که برای پر کردن فضای دیوار استفاده می شوند. طیف رنگ را در چاپ در نظر بگیرید و برای قاب متناسب با آن رنگی را انتخاب کنید.

همه اینها در مورد عکسها صدق می کند. در نگاه اول ، رنگ های غالب در عکس تان باید بلافاصله در چشمان شما برجسته شوند. قاب های سیاه یا سفید باید همراه با عکس های سیاه و سفید باشند. برای عکس های رنگی باید رنگ غالب عکس با رنگ قاب مطابقت داشته باشد، و این امکان را نیز به وجود بیاورد که از عکس قابل تفکیک باشد.

 

 

 

برای نقاشی و تصویرسازی

 

موادی را که بوسیله آن ها آثار خود را به تصویر کشیده اید، در نظر بگیرید. در بیشتر مواقع، این آثار با مواد ارگانیک یا پراکنده تر مانند پاستل ، گرافیت یا ذغال کشیده می شوند. برخی آثار هنری که در این رده قرار می گیرند ممکن است حساس تر باشند.

به دلیل همین ماهیت و مواد بکار رفته در خلق اثر، در قاب این آثار هنری از یک نگهدارنده یا «پاسپارتو» استفاده می شود. پاسپارتو از آثار هنریِ خشک تر و شکننده تر در طول زمان، به خوبی محافظت می کند. در این مورد توجه داشته باشید که شیشه هرگز نباید به طور مستقیم با آثار هنری شما تماس داشته باشد، و پاسپارتو باید به جدا کردن این دو کمک کند. به عنوان مثال ، اگر یک اثر گرافیتی را دیدید که شیشه، کمی روی آن ساییده می شود، ممکن است باعث چروک شدن و آسیب زدن به کاغذ شود. این فضا که توسط پاسپارتو ایجاد شده ، لایه نازک هوا را به وجود می آورد تا به اصطلاح اثر بتواند "نفس بکشد". دستورالعمل مشابه این باید برای کلیه کارهایی که روی کاغذ انجام می شود در نظر گرفت.

 

 

 

 

برای نقاشی های روغنی

 

نقاشی های روغنی قرن ها قدمت دارند. برای درک چگونگی چیدمان نقاشی های روغنی، باید ویژگی های خود نقاشی های روغنی را در نظر بگیریم. رنگ روغن بر خلاف آبرنگ، با تبخیر شدن آب از آن کاملاً خشک نمی شود، بلکه از طریق اکسیداسیون خشک می شود. در حالی که یک نقاشی کامل رنگ روغن ممکن است در هنگام لمس احساس بشود که خشک است و اینگونه تصور شود که احتمالاً پس از گذشت چند هفته از اتمام آن بی خطر است، اما برای چند دهه کاملاً خشک نخواهد ماند. هرچه لایه رنگ روغن روی بوم ضخیم تر باشد احتمال شکستن آن بیشتر می شود زیرا هنوز رنگ آن ناپایدار است.

با گزینه های بسیار متنوعی برای انتخاب مدل های قاب برای قاب سازی یک اثر رنگ روغن مواجه هستیم. عواملی که باید در نظر گرفته شود این است که یک بار دیگر توجه داشته باشیم که رنگ های غالب چیست و چگونه یک قاب می تواند ترکیب کلی آثار هنری را ستایش برانگیز جلوه دهد. با این حال، همه نکات و توصیه ها به انتخاب و نظر شخصی تقلیل می یابد. نقاشی های روغنی اجازه می دهند تا گزینه های بیشتری در انتخاب قاب های پهن داشته باشیم، اما باید به آنچه از تابلوی نقاشی بیرون می زند، «وزن» آن، و مکانی که قرار است در آن قرار گیرد، توجه کنیم. دلایلی وجود دارد که در ساخت قاب نقاشی های روغنی نباید از شیشه استفاده شود زیرا ممکن است رطوبت اثر پشت آن محبوس شده و حتی در بدترین حالت، اگر به دلیل خشک نشدن کافی اثر، نقاشی نتواند "نفس بکشد"، و ممکن است رطوبت نقاشی روغنی در پشت شیشه، منجر به پوسیدگی بوم شود.

 

 

 

 

برای آثار ساخته شده بوسیله مواد ترکیبی

 

آثارهنری که بوسیله مواد ترکیبی و مختلط شکل گرفته اند از جمله پیچیده ترین قاب سازی ها است زیرا ظرفیت پذیرش هر نوع مدل قاب را دارند. طیف گسترده ای از انتخاب مدل های متنوع قاب، موجب سخت شدن قاب سازی می شود. از تمام نمونه هایی که تاکنون ذکر شده است، هنگامی که مطمئن شدید و تصمیم نهایی گرفتید که از کدام قاب استفاده کنید، حتماً آن را سفارش دهید. در بعضی موارد، این نوع آثارهنری ویژگی های سه بعدی دارند و باید در کنار این ویژگی، پهن بودن یا باریک بودن قاب ها در نظر گرفته شود.

 

 

 

 

 

درباره تاریخچه آثار هنری بدانید

 

خانه حراج کریستی بیان می کند که چگونه باید نسبت به دوره تاریخی اثر حساس باشیم زیرا "دانستن تاریخچه اثر می تواند یک راهنمای مفیدی برای طراحی باشد". به چگونگی قاب سازیِ آثار هنری در گذشته نگاه کنید و چگونگی نمایش آن توسط گالری ها، متصدیان یا هنرمندان را در نظر بگیرید. از خود بپرسید که وقتی به خرید آن تصمیم گرفتید، چگونه اثر نمایش داده می شد؟ از بین آثار استادانه قدیمی تا آثار معاصر، تحقیق در مورد انتخاب جذاب ترین قاب برای آثار شما مهم است.

برخی از آثاری که با زمینه های تاریخی عظیم همراه هستند باید در قالب اصلی خود باقی بمانند. با این وجود در چنین موارد منحصر به فردی، این آثار هنری ممکن است در طولانی مدت بدلیل اینکه در قاب های اصلی خود بطور نامناسب نصب شده اند، خسارت هایی دیده باشند و بر این اساس باید توسط یک متخصص ارزیابی شود.

 

 

 

نگهداری

 

انتخاب قاب تنها انتخاب رنگ و مواد مناسب نیست. علاوه بر زیبایی شناسی ، قابها در طولانی مدت نیز از آثار هنری در برابر آسیب و تخریب محافظت می کنند. بعنوان مثال آثار چاپی ، عکس ها و سایر آثار روی کاغذ، ماهیتاً آسیب پذیر هستند و به همین دلیل هنگام انتخاب قاب مناسب نیاز به کمی دقت بیشتری دارند. پاسپارتو، مقواها (پشت قابی ها) و شیشه ها برای فیلتر کردن نور ماوراء بنفش، پلکسی گلس یا شیشه بمنظور رعایت برخی از ملاحظات برای اطمینان از عدم ایجاد لکه روی آثار هنری و جلوگیری از خراب شدن اثر ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید استفاده می شوند.

 

 

 

 

 

مکان آثار هنری

 

نکته مهم دیگری که هنگام انتخاب قاب مناسب باید در نظر داشت، مکانی است که آثار هنری قرار است در آنجا به نمایش گذاشته شوند. علاوه بر سبک دکوراسیون محیط و چگونگی تناسب آن با قاب به آثار هنری و تنظیم آن نیز بیاندیشید.

شاید یک قاب سیاه سفید با فضای مدرن و رنگهای خاکستری و سفید متناسب باشد یا یک فضای طبیعی و دریایی می تواند با یک قاب ساخته شده از چوب سفید بهتر هماهنگ شود. اگر آثار هنری شما در یک مکان روستایی نصب شود، فضای طبیعی چوبی نه تنها آثار هنری بلکه فضای داخلی را نیز خوشایند می کند.

 

 

 

 

از اینکه غیر متعارف باشید نترسید

 

یک قاب معمولی ممکن است برای همه کارها مناسب نباشد ، بنابراین از اینکه چیز غیر معمولی را امتحان کنید، نترسید. بعضی اوقات ، اگر تصمیم دارید ساده بگیرید و نقاشی خود را روی میز یا دیوار بدون قاب نمایش دهید، حتی ممکن است قابی لازم نباشد.

همواره مدنظر داشته باشید که هیچ قاعده ی سخت و دقیقی در قابسازی وجود ندارد ، اما بهترین قاب (یا حتی اصلا بدون قاب) چیزی است که به سادگی کار هنری شما را در کانون توجه قرار می دهد.

 

آیا همه آثار هنری نیاز به قاب دارند؟

 

در موارد خاص ، نیاز اثر به قاب به هیچ وجه ضروری نیست. بسیاری از نقاشان اوایل قرن بیستم به طور کامل از قاب چشم پوشی کردند. قاب نکردن فقط باید برای نقاشی های روی چارچوب های محکم به کار برود مثل بوم های نقاشی.

یک قابساز هرگز نباید از گفتن اینکه یک کار به قاب نیاز ندارد بترسد. اطمینان حاصل کنید که پارچه روی بوم به درستی کشیده شده باشد و اینکه اثر، از عمق و شکل مناسب برای نصب روی دیوار برخوردار باشد، هرچند ممکن است روزی به یک قاب نیاز داشته باشد تا از آن بیشتر محافظت کند. باید به سلیقه خود و نحوه ارائه آثار هنری از نقطه نظر بصری اعتماد کنید.

با این حال ، اگر شک دارید ، سیاه یا سفید را انتخاب کنید – هر کدام با اغلب دکوراسیون های داخلی به خوبی جلوه می کنند. قاب های سیاه ساده این امکان را دارند که محدوده آثار هنری شما را تعیین کنند ، در حالی که قاب های سفید در محیطی رنگی و یا دیوارهای سفید خوب به نظر می رسند.

 

 

هدف قاب ها را در نظر بگیرید

 

در کنار شیشه ، باید از قاب استفاده شود تا با خلق یک محیط مصنوعی، آثار هنری شما بتواند در آن شکوفا شود. اگر در یک کشور مرطوب و دارای میزان نور زیاد زندگی می کنید ، باید برای مقابله با چنین عواملی که به مرور زمان ممکن است کیفیت کار شما را تغییر دهد، از قاب (با شیشه) استفاده کنید. آخرین چیزی که شما می خواهید این است که اثر شما در ارزش خود، ماندگار شود. اگر اثر هنری مکرر جابجا شده و برای نمایش در گالری های مختلف به مکان های گوناگون منتقل می شود، استفاده از قاب برای محافظت از آن ضروری است. همچنین قاب می تواند از عکس های خاطره انگیز حین نقل و انتقال لوازم منزل محافظت کند.

انتخاب نوع شیشه باید با دقت انجام شود. مهمترین ویژگی ای که شیشه شما باید داشته باشد ، فیلتر UV است. شیشه ها در محافظت از آثار نقش مهمی ایفا می کنند چرا که اگر آثار در معرض اثرات مخرب نور UV باشند ، به مرور زمان آسیب می بینند. علاوه بر این ، حتماً شیشه ای را انتخاب کنید که بر نحوه نمایش اثر شما تاثیر مخرب نداشته باشد. در صورت عدم تماس با سطح آثار هنری که از مواد بخصوصی در خلق آن ها استفاده شده است، شیشه های متداول که نور را کمتر بازتاب می دهند، بهتر هستند. هم از کارایی لازم برخوردارند هم مقرون بصرفه اند.

 

 

نکات مربوط به حفاظت برای طولانی کردن عمر آثار هنری

 

همه آثار هنری به جز محیط های معمولی ، اگر در معرض تغییرات شدید رطوبت و گرما قرار بگیرند ، دچار تغییرات نامطلوب می شوند. اگر درز قاب باز شود و امکان تماس بین آثار هنری و آب و هوای مرطوب فراهم شود ، ممکن است بوم ، کاغذ یا حتی خود رنگ کپک بزند. حتی این اتفاق ممکن است به از بین رفتن رنگ منجر شود و رنگدانه ها به طور بالقوه محو شوند. وقتی تصمیم دارید مکانی را برای آویختن آثار هنری خود انتخاب کنید، هر چند که آثار هنری باشد، چند نکته وجود دارد که باید بخاطر بسپارید:

 

  • آثار خود را بالای وسایل گرمایشی، مانند شومینه، بخاری یا اجاق گاز آویزان نکنید. اگر قصد دارید آثار هنری را در اتاقی که در آن آتش هست، قرار دهید ، برای اینکه دود حاصل از آتش روی اثر هنری ننشیند، به طور قطع باید از قاب با شیشه استفاده کنید. این امر در مورد اتاقهایی که در آن ها اغلب از شمع نیز استفاده می شود صدق می کند.
  •  
  • رنگدانه ها ممکن است در مقابل تابش مستقیم نور خورشید و چراغهای برق بی ثبات باشند. از قرار دادن آثار هنری خیلی نزدیک به منابع نور خودداری کنید ، مگر اینکه آن منبع نور، چراغ LED باشد.
  •  

کارها را روی دیوارهای مرطوب یا تازه گچ کاری شده قرار ندهید، مخصوصاً اگر نزدیک به دریچه های هوا باشند. اگر آثار هنری شما با ارزش یا احساسی هستند، هرگز آن را در اتاق زیر شیروانی نگهداری نکنید.

 

انصراف از نظر